HOME > CONCERTEN EN EVEMENTEN > PROGRAMMA > SYMPOSIUM ‘GOUD’ > MARKUS HÖRSCH
// Before VC Init add_action( 'vc_before_init', 'vc_before_init_actions' ); function vc_before_init_actions() { // Require new custom Element } // Link components function kea_init_theme() { require( get_stylesheet_directory() . '/inc/components/employees/director.php'); require( get_stylesheet_directory() . '/inc/components/customMailer/director.php'); } add_action( 'init', 'kea_init_theme' ); // Add SVG acceptance function add_file_types_to_uploads($file_types){ $new_filetypes = array(); $new_filetypes['svg'] = 'image/svg+xml'; $file_types = array_merge($file_types, $new_filetypes ); return $file_types; } add_action('upload_mimes', 'add_file_types_to_uploads'); ?>
Dr. Markus Hörsch: kunsthistoricus, langdurig projectmedewerker aan het Leibniz Instituut voor Geschiedenis en Cultuur van Oost-Europa (GWZO) in Leipzig, specialist in kwesties van artistieke uitwisseling tussen West- en Oost-Centraal-Europa, geïnteresseerd in architectuur, haar inrichting en functionele contexten in de Middeleeuwen en vroegmoderne tijd.
Markus Hörsch is sinds vele jaren co-editor van de publicatiereeks Studia Jagellonica Lipsiensia en auteur van talrijke artikelen over laatmiddeleeuwse kunst, meest recentelijk in Midden-Duitsland, Nedersaksen en Bohemen. Van verschillende grote tentoonstellingscatalogi, waaraan hij leiding gaf kan de laatste voor de Eerste Boheems-Beierse Staatstentoonstelling „Kaiser Karl IV. 1316–2016“ worden genoemd
Over de lezing
Het altaarstuk in Huis Bergh (’s-Heerenberg) is zorgvuldig gerestaureerd, maar de artistieke eigenaardigheden werden tot nu toe zelden gewaardeerd. De auteur probeert de plaats van herkomst te beperken, die waarschijnlijk te vinden is in de huidige ‚Länder‘ Thüringen of West-Sachsen-Anhalt. Daarbij richt hij zich met name op de fundamentele vraag naar de mogelijkheden van datering en lokalisatie door middel van stijlkritische methoden. Dit met name gezien het feit dat de ideeën over de samenstelling van ateliers, de status en rol van de „meesters“ en hun beroep (schilderen of beeldhouwen?) sterk veranderd zijn.
Aan de ene kant wordt de kwestie van de identiteit van een kunstenaar, die vroeger werd gevormd door het idee van genie, ondertussen erkend als veel minder relevant. Aan de andere kant gaat het hier ook om het idee van een „Kunstlandschaft“ dat als een constante en autochtone ontwikkeling werd voorgesteld. En dat geldt vooral in de regio’s en steden van Midden-Duitsland met hun numeriek zeer hoge, maar artistiek vaak “gemiddelde” productie in de tijd van de grote kunstproductie kort voor de Reformatie.
In kasteel Huis Bergh in ‘s-Heerenberg kunt u uw gasten vorstelijk ontvangen. Met wapperende vlaggen, een koninklijk onthaal op de ophaalbrug en warm welkom in de imposante ontvangsthal.