HOME > KINDEREN > SCHOOLPROGRAMMA > GROEP 7 / 8 – MONNIKENWERK 2.0
// Before VC Init add_action( 'vc_before_init', 'vc_before_init_actions' ); function vc_before_init_actions() { // Require new custom Element } // Link components function kea_init_theme() { require( get_stylesheet_directory() . '/inc/components/employees/director.php'); require( get_stylesheet_directory() . '/inc/components/customMailer/director.php'); } add_action( 'init', 'kea_init_theme' ); // Add SVG acceptance function add_file_types_to_uploads($file_types){ $new_filetypes = array(); $new_filetypes['svg'] = 'image/svg+xml'; $file_types = array_merge($file_types, $new_filetypes ); return $file_types; } add_action('upload_mimes', 'add_file_types_to_uploads'); ?>
HOME > KINDEREN > SCHOOLPROGRAMMA > GROEP 7 / 8 – MONNIKENWERK 2.0
Veel klassen hebben in het verleden al Monnikenwerk bij kasteel Huis Bergh gedaan. Naar aanleiding van de aankoop van het Berghse Kronieken-handschrift in 2017 en de jarenlange onderzoeken die er naar het handschrift zijn gedaan, hebben we de opzet van Monnikenwerk gewijzigd. In de nieuwe versie wordt meer gekeken naar wat de inhoudelijke waarde is van een geschiedkundig geschreven tekst. Hiermee sluiten we aan bij het moderne geschiedenisonderwijs, waarbij bronnenonderzoek en het op waarde leren schatten van historische bronnen een belangrijke rol speelt.
In de nieuwe versie van Monnikenwerk ontdekken leerlingen dat een tekst gekleurd kan zijn, bijvoorbeeld doordat een schrijver een vooropgezet doel had met een tekst. Of doordat de opdrachtgever van een tekst zaken mooier wilde laten overkomen.
Centraal staat het interactieve filmpje, waarin in het jaar 1460 de koets van graaf Oswald van den Bergh botst met de kar van een boer. Beide hoofdpersonen en diverse getuigen doen hun verhaal. De vraag is: wiens getuigenis is de juiste?
En de leerlingen mogen zelf ervaren hoe het is te schrijven met inkt en ganzenveer bij kaarslicht.
Dit programma is te boeken in overleg van maandag tot en met vrijdag. Het bezoek duurt ongeveer 1 uur en 20 minuten. Er geldt een maximum van 30 leerlingen voor dit programma. Laat leerlingen oude kleding aantrekken i.v.m. mogelijke inktvlekken (wel uitwasbaar).
Voor begeleiding is tenminste een leerkracht en een begeleider nodig. De leerlingen dienen van tevoren op de hoogte te zijn van de algemene gedragsregels in musea. Eten en drinken is in het kasteel niet toegestaan. Het kasteel is niet geschikt voor rolstoelgebruikers.
Dit lesprogramma wordt ook aangeboden via www.reizenindetijd.nl. Reizen in de Tijd is het cmk-project van Gelders Erfgoed in samenwerking met de provincie Gelderland en verschillende partners in Rivierenland.
In de doorlopende leerlijn Reizen in de Tijd (RidT) is erfgoedonderwijs de drager. Welk verleden bepaalt ons heden, hoe doet het dat, en wat vinden wij daarvan? Wat doen wij met ons verleden? Wat kunnen en willen we er nog mee? Door de schooljaren heen maken de leerlingen een reis door de tijd. Dit doen ze door lessen die worden aangeboden via deze website.
Al het materiaal dat de leerlingen nodig hebben om deze reis te maken is te vinden op de website van Reizen in de Tijd: het is de virtuele gereedschapskist voor leerlingen en leerkrachten. Er zijn opdrachten, verhalen, achtergrondinformatie, presentaties, handleidingen en games te vinden.
Thema: De kroniek van…
Locatietype: Op locatie
Discipline: Erfgoed
Werkvorm: Luisteren, interactief en workshop
De leerlingen leren: creatief nadenken, communiceren, vergelijken, reflecteren, zich in te leven, nieuwe woorden te gebruiken, uitdrukken van hun eigen gedachten en gevoelens.
Dit programma duurt ongeveer vijf kwartier tot anderhalf uur. Sluit aan op de Kerndoelen: 1, 2, 12, 37, 51, 52, 55 en 56.
Reguliere kosten: € 5,- euro p.p.*
*Minimumbedrag € 80,- euro.
Parkeren direct bij kasteel: €2,50 per auto
Parkeren in de omgeving: houdt u rekening met de blauwe zone én de loopafstand naar het kasteel.
In samenwerking met het Catharijneconvent in Utrecht organiseert Kasteel Huis Bergh het programma Feest! in het kasteel. In dit programma wordt aandacht besteed aan het culturele erfgoed van de nationale feestdagen. Wat vieren we als we Pasen, Kerstmis of Allerheiligen vieren?
Geschikt voor groep 6 t/m 8. Dit programma is te boeken in overleg van maandag tot en met vrijdag. Dit programma duurt ongeveer vijf kwartier tot anderhalf uur.
Sluit aan op de Kerndoelen: 1, 2, 12, 37, 38, 49, 51, 55, 56
Voor scholen is er een uitgebreid aanbod educatieve progamma’s. In al onze programma’s staan niet alleen geschiedenis, kunst en cultuur centraal, maar spelen taalverrijking en communicatie ook een grote rol.
Naast de reguliere kinderfeestjes en het educatieve schoolprogramma zijn er ook overige activiteiten en spelletjes beschikbaar op Kasteel Huis Bergh. Neem een kijkje in de wondere wereld van Kasteel Huis Bergh, haar schatten en levendige historie.
In kasteel Huis Bergh in ‘s-Heerenberg kunt u uw gasten vorstelijk ontvangen. Met wapperende vlaggen, een koninklijk onthaal op de ophaalbrug en warm welkom in de imposante ontvangsthal.